Lav en grøn madplan

Uge 1 Hold fast, hold fokus og hold den grønne linie

Jeg har altid været piv dårlig til at få lavet mad planer! Jeg har haft perioder, hvor jeg har fået sådan en kortvarig lyst til, at få gjort noget ved det. Givet mig selv en peptalk. NU skulle der eddermaneme styr på det med maden. Og sådan ca. en uge efter, har jeg mistet interessen for den ide og det har endt med tilbagevendende frustrationer over, aldrig at vide, hvad vi skulle have at spise til aftensmad eller frokost i weekenderne. Det sidste års tid har mine dage været fyldt med sætninger som: “Guuuud, jeg har glemt at spise morgenmad!”, “Åhhhh jeg gider ik smøre madpakke!” og “Hvad skal vi spise til aftensmad?” Hotdogs, (fryse)pizza og burger… Man bliver jo træt! Ingen variation. Altid handle i sidste øjeblik. Aftensmad alt for sent. 

Jeg tror, det der med, at mad planerne ligesom skulle planlægges var, på en eller anden måde, gået min næse forbi. Jeg tænkte, at hvis bare der var styr på den første mad plan, så kom den næste sgu nok af sig selv. Jeg var også overbevist om, at der skulle planlægges noget nyt hver uge, ja faktisk hver dag. 

Food prepping
Nu er jeg blevet klogere og jeg har lært et nyt ord: food prepping. Du kan læse om det her.

Jeg skal simpelt hen i gang med at planlægge, planlægge og planlægge. For mig handler det også om, at skabe nogle simple rutiner, så jeg ikke knækker nakken på projekt sundere mad-stil, inden jeg overhovedet er kommet i gang. 

Update
Uge 1 i det nye år gik faktisk ret nemt, da jeg valgte at følge Mia Sommers veganske madplan. Jeg er ikke veganer, men lader mig gerne inspirere af alle mulige opskrifter. 
Jeg er blevet vældig begejstret for denne madplan og selvom det lyder som en kliché, så skriver jeg det alligevel; jeg har fået mere energi og har ikke lyst til søde sager i samme grad, som jeg plejer. (Egentlig er det lidt irriterende, for jeg æææælsker søde sager).  
Mia Sommers opskrifter er nemme at gå til, man kan bytte ud i ingredienser hvis man har lyst, madplanen er sat sammen på en måde, der tilgodeser en travl hverdag, det er relativt billigt og til sidst, det smager hverdagsgodt. Selv min kæreste og til dels mine børn spiser det – den lille bandit på 2 år kører maden ind  den store tøs på 10 er noget kritisk, men har trods alt smagt på det meste.
Det med at ændre vaner, er jo ikke sådan ligetil – for mig gør det en kæmpe forskel, at jeg har forpligtet mig til et projekt, godt nok selvvalgt, men alligevel et projekt, der holder mig til ilden fordi jeg har valgt, at dele det med jer, der har lyst til at følge med eller være med. 
Jeg læser meget om vaner, ændring af disse og hvordan hjernen forholder sig til ændringerne og jeg bliver forhåbentlig klogere med tiden, så det med at ændre vaner bliver nemmere. 
Lige nu prøver jeg at huske på, at:

Det man giver fokus, forstærker man. 
Næste uges nye vane: fokus på “skær ned på kødet”

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

x Logo: Shield
This Site Is Protected By
Shield